
Vår vision
Vår vision är att fler organisationer använder sin data istället för att bara genererar nytt och lagra i onödan. Data som inte används kostar i lagring och förlorade möjligheter, det är varken smart eller hållbart.
Vi vill se ett skifte från passiv datainsamling till aktiv användning, där data ses som den resurs den faktiskt är. Oavsett om det handlar om rapportering, analys, förbättringsarbete eller AI ska data vara en självklar del i vardagens beslut, lärande och utveckling.
Men det handlar också om människor och kultur. För att data ska användas, behövs en arbetsvardag där fler – oavsett roll, bakgrund eller teknisk nivå – förstår hur data hänger ihop, vågar ställa frågor och kan agera på insikter.
Vi verkar för organisationer där människor och data samverkar för att uppnå verksamhetens mål och där innovation får ta plats.
Då skapar vi både effekt och hållbar utveckling – på riktigt.
Dataligence hjälper organisationer att förstå hur de kan använda sin data – i praktiken.
Många företag har samlat in data i flera år, men vet inte hur de ska börja använda den, på vad eller varför. Vissa vet inte ens att data finns – det man ser är rapporter, system eller Excel-filer, inte de databaser som ligger bakom.
Vi hjälper verksamheter att konkretisera det där ”vi borde…” eller ”hur gör man?”, alltid med fokus på att börja använda data som en resurs. Oavsett om det handlar om att komma igång att använda befintlig data eller ta nästa steg bortom Excel, få fart på ett projekt eller skapa samsyn mellan IT och verksamhet, så är data och människor alltid i centrum.
Genom workshops, analys, rådgivning och projektledning gör vi det enklare att se möjligheterna, förstå behoven och hitta ett sätt att börja eller komma vidare. Vi utgår från varje kunds verklighet – oavsett om startpunkten är ett problem, en ny idé eller ett allmänt behov av att bli mer datadrivna. Vi kombinerar teknisk kunskap med beprövade metoder inom kvalitetsutveckling och förändringsledning med en nypa innovation, för att hjälpa organisationer framåt.
Vi arbetar tillsammans med kunden – med målet att de inte ska behöva oss i längden. På köpet växer den interna kunskapen med varje steg.

Vår story
Dataligence AB grundades 2021, men vår resa började för många år sedan.
Jag har alltid tyckt om att optimera och att göra det genom smarta och smidiga lösningar. Jag vill lösa problem, inte symptom, och då måste man förstå hela kedjan av händelser.
Bolagsnamnet är en kombination av data och intelligence; Dataligence. Vi utmanar traditionella begrepp genom att kombinera affärsprocesser, mål, data och kunskap. Data är fortfarande något relativt nytt och genom dataintelligens ser vi till att data används på ett sätt som leder till affärsnytta. Vi arbetar genom att kombinera de tre nyckelfaktorerna när det kommer till att arbeta med data; data, teknologi och människor.
Linda Rydälv – Ägare Dataligence AB
Vi utmanar normen
Dataligence utmanar dagens Business Intelligence, som ofta handlar mer om system än om hur vi jobbar, vad vi gör och varför. Genom vår breda kunskap inom de flesta avdelningar, förstår vi affären och det tekniska och kan jobba smart i hela processen.
Business Intelligence handlar i grunden om just kombinationen av processer, system och metoder, men när begreppet grundades hade man ingen aning om framtidens datamängder. Dataligence kopplar ihop det med data och intelligence – Dataligence


Varför Dataligence
Det optimala läget för en organisation är att vara datadriven. Organisationer som lyckas med att använda data till att ta affärsbeslut lyckas helt enkelt bättre. Men för att ta sig från data till information, vidare till insikter och beslut som man agerar på för att skapa värde behöver genomföra en transformationsresa. Det handlar inte bara om data, inte bara om teknologi eller bara om människor utan det krävs att alla delar samverkar.
För att lyckas med att få data till insikt och actions, krävs det ett helhetsgrepp. En vanlig process är att någon på affärssidan, t ex en säljavdelning, vill få tillgång till bättre rapporter för att få viktiga insikter. Ett projekt startas, där målet är att få till bättre rapporter. Detta projekt leds av IT, man vill t ex jobba agilt med user stories, och kraven skrivs om till stories.
IT börjar säkerställa att datat finns och en BI utvecklare börjar bygga rapporter i Power BI. Allt låter bra – man ska få till dessa ’bättre rapporter’, men projektet fastnar då man inte lyckas få till rätt siffror eller rätt design. IT väntar på input från säljavdelningen och säljavdelningen tror att IT ska lösa rapporteringen.
Man har missat att datat måste analyseras och förstås och appliceras på affärsprocesser.
Det är här vi hjälper till; vi kombinerar kunskap i datatabeller, data modellering, affärsprocesser och slutanvändare för att identifiera vad problemet är. Vi lägger till en nypa innovation och kanske utmanar traditionella arbetssätt för att hjälpa er att använda data i det syfte ni önskar. Syften finns det många, det gäller att beta av dem en i taget.

Min drivkraft
Det som driver mig, är viljan att kunna hjälpa andra och visa att det egentligen är ganska enkelt.

Mitt engagemang
Motgångar och utmaningar tillhör livet och vardagen och är där man hittar de bästa lösningarna.

Min kunskap
Den bästa kunskapen, är den där man blandar fakta, best practice och logik från skilda håll och skapar något nytt.

Linda Rydälv
Ägare och Data Intelligence utvecklare
0760 222 860
linda@dataligence.se